Du ved godt, at din bil skal have en behandling imod rust sådan ca. hvert andet, tredje eller fjerde år, ikke? Ok, fint. Super. Det tænkte jeg nok. Men ved du egentlig, hvad rustbeskyttelse består af? Altså hvad materialet, der bruges til at rustbeskytte bilen. Det består af olie og opløsningsmidler. Traditionelt. Det er derfor, at du kan lugte den der sure stank, når bilen lige har fået undervognsbehandlingen. Du kender godt lugten af olie ikke? Sådan en behandling er faktisk ikke ideel for miljøet og egentlig heller ikke for bilen. Hvorfor dog det spørger du. Fordi olie er klæbrigt, det drypper, og det kan faktisk opsuge sand eller små sten fra vejene. Især om vinteren, hvor mange veje bliver saltet – enten med salt eller sand – kan materialet derfor suge sand op på bilens undervogn. Og sand holder jo på fugten. Din bils undervogn bliver dermed mere sårbar, og der kan opstå rust. Og ja, opløsningsmidler er jo kemikalier. De kan også dryppe og sive ned i undergrunden.
Miljøvenlig rustbeskyttelse
Heldigvis findes der andre midler, der kan anvendes til rustbeskyttelse af biler. Et af dem anvender voks i stedet for olie og opløsningsmidler. Fordelen ved voks er, at det hærder. I modsætning til midlet, som er lavet af olie og kemikalier, så lægger, voks sig ligesom som en tynd skal der, hvor bilen er blevet behandlet. Det forhindrer, at bilen bliver ramt direkte af fugtigt sand. Med voks opnår man derfor en meget mere effektiv rustbeskyttelse af bilen. Den behandling holder simpelthen længere.
Voks er desuden meget mere miljøvenligt. Så når din bil skal have rustbeskyttelse næste gang, så vil jeg anbefale, at du finder et sted, der kan give din bil Tectyl. Du skal bede om, at det bliver den miljøvenlige behandling. Med en miljøvenlig behandling af undervognen opnår du også andre fordele: Ikke kun, at du skal have den til undervognsbehandling hvert andet år. Du kan faktisk nøjes med en behandling hvert 4. år. Det er en besparelse på 50%! Både i tid og penge.
Ingen dryp i garagen
Men der er mere end det. Du har godt lagt mærke til de der sorte pletter, der er fremkommet, der, hvor du sædvanligvis parkerer i carporten, ikke? Det er pletter, der er fremkommet, fordi olie fra den – skal vi kalde det for ’gammeldags’? – behandling er dryppet af bilen. De er ikke kønne, og det ærgrer dig at se på dem. De pletter undgår du med en behandling med voks.
Fordelene ved den ’nyere’ behandling med voks er altså mange: Besparelse på selve udgiften til undervognsbehandlingen. Et bedre miljø. En effektiv rustbeskyttelse af bilen. En viden om, at medarbejderne på servicecenteret, hvor undervognsbehandlingen skete, ikke bliver udsat for så mange kemikalier. Pæne og rene fliser i carporten. En tidsbesparelse.
Uanset om du bor i Jylland på Fyn, Sjælland eller Bornholm, så vil du helt sikkert kunne finde et servicecenter, der kan undervognsbehandle din bil med miljøvenlige midler. Der er faktisk ikke nogen undskyldning for ikke at gøre det.
Husk det, når tiden til, at bilen skal have rustbeskyttelse igen.